Waarom bloggen als zoveel mensen het al doen?

Gepubliceerd op 26 augustus 2021 om 18:00

Blogs schrijven. Er zijn zoveel mensen die het al  doen. Ik kan me voorstellen dat je daarom denkt: waarom zou ik er nog aan beginnen? Het is een logische vraag, maar niet een retorische. Er zijn namelijk veel redenen om te bloggen. In deze blog ligt ik er een aantal toe.

1.    Omdat het leuk is

Laten we starten met een hele eenvoudige reden: bloggen is leuk! Blogs schrijf je namelijk meestal over onderwerpen die jou interesseren. Misschien is het je passie, iets waar jij trots op bent of wat jij graag volgt. Je houdt je dus bezig met onderwerpen die jou aanspreken en dat is leuk.

 

Naast dat bloggen leuk is voor jezelf, is het dat ook voor jouw klanten en opdrachtgevers. Het zorgt er namelijk voor dat jouw website persoonlijker en toegankelijker wordt.

2.    Omdat je hiermee kennis kunt overdragen

Je kunt zeggen dat je ergens verstand van hebt, maar zodra je het laat zien, ben je natuurlijk geloofwaardiger. Kennis bundelen, ervaringen vertellen en inzichten delen. Het kan allemaal met een blog. Hierdoor kan jij je profileren als expert. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij hobbybloggers, is dat niet per se nodig. Je moet gewoon net iets meer kennis hebben over een onderwerp dan de lezer.

 

Ook ten opzichte van jouw concurrenten staat het goed om te bloggen. Tegenwoordig zijn we het namelijk gewend dat vrijwel elk bedrijf een blog heeft. Heb je dat niet, dan valt dat op. En dat is een gemis. Er mist informatie op jouw website en dat kan een potentiële klant als minder professioneel opvatten. Mogelijk gaat deze daardoor doorzoeken naar een bedrijf dat wel meer kennis deelt.

3.    Om eenvoudig informatie aan je website toe te voegen

Het zal vast voor velen herkenbaar zijn dat je honderduit kunt vertellen (en typen) over jouw bedrijf, dienst en/of product. Je bent er trots op en kan er veel over kwijt. Om jouw website overzichtelijk te houden is het alleen belangrijk om jouw webteksten kernachtig en bondig te houden. Op webpagina’s wil men lezen wat ze aan je hebben. Daar hebben ze tegenwoordig weinig tijd voor, dus dat moet kort beschreven worden.

 

Blogs bieden je de ruimte om alles te vertellen wat je daaromheen nog kwijt wilt. Je kunt daarin dieper ingaan op onderwerpen en ook steeds informatie toevoegen aan jouw website.

4.    Omdat Google je meer gaat waarderen

Als fysiotherapeut wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan komt te staan wanneer iemand googelt op de behandeling van een bepaalde blessure. Eerder kon je daar met allerlei trucjes voor zorgen. Echter, Google zet steeds meer in op een eerlijke, menselijke beoordeling van pagina’s. Zo komen de meest waardevolle pagina’s bovenaan. Blogs dragen bij aan die waarde. Schrijf je als fysiotherapeut dus regelmatig over jouw vak, ervaringen in jouw praktijk of inzichten die je opdoet? Dan waardeert Google dat. Jouw website kan hierdoor beter gaan ranken in Google. Daardoor krijg je meer bezoekers en meer bezoekers kan uiteindelijk zorgen voor meer klanten of opdrachtgevers.

5.    Omdat de vraag groot is

Er worden tegenwoordig veel blogs geschreven, maar nog meer zoeken we informatie op. Kijk ik naar mezelf, dan Google ik dagelijks wel meerdere keren een bepaalde vraag. Het weer, de vervoeging van een lastig werkwoord, een serie die ik echt moet kijken en hoe lang je wortels moet laten koken. Ik zoek het allemaal op. Met mij zullen er vele anderen zijn die dat ook doen. Kortom, de vraag is groot. En er zijn antwoorden nodig voor die vragen en die kunnen in blogs gegeven worden.

 

6.    Omdat het je veel kan brengen

Bloggen doe je over het algemeen met als doel om informatie over te brengen. Informeren dus, maar ook amuseren, inspireren en activeren. Schrijf je als kapper over een bepaalde behandeling of een trendy kapsel, dan kan dat ertoe leiden dat iemand een afspraak bij jou gaat boeken voor die behandeling of dat kapsel. Het kan dus zorgen voor extra aanvragen of verkopen.

 

Ook kan bloggen ervoor zorgen dat mensen je onthouden. Plaats je regelmatig een nieuwe, interessante blog over een bepaald onderwerp? Dan kan een geïnteresseerde via verschillende zoekopdrachten steeds weer op jouw website terugkeren. Degene zal jouw website uiteindelijk gaan herkennen of zelfs onthouden dat hij of zij er terechtkan voor dat onderwerp.

7.    Omdat het waardevol is voor jezelf

Naast dat het waardevol is voor jouw bedrijf, is het dat ook voor jezelf. Je wordt er allereerst namelijk creatiever en een betere schrijver door. En dat kan overal van pas komen, zoals bij het schrijven van een mail.

 

Daarnaast is een blog een plek om te reflecteren. Je kunt erin terugkijken op jouw handelen en schrijven over de lessen die je hebt geleerd.

 

Tot slot is het een manier om zelf ook steeds te blijven leren over het onderwerp. Vind je het een interessant onderwerp, maar ken je nog niet alle in’s and out’s ervan. Dan zal je eerst extra research moeten doen. Daardoor kunnen niet alleen anderen, maar kan ook jijzelf veel leren van jouw blogs.

Blogs laten schrijven

Bovenstaande redenen zijn wat mij betreft genoeg om te starten met bloggen (ik was bij de eerste al om :) ). Word je toch nog tegengehouden, bijvoorbeeld omdat je er geen tijd voor hebt of plezier uit haalt? Zoals je hebt kunnen lezen, is het een gemiste kans om het niet te doen. Ik doe het daarom graag voor je. Neem daarvoor gerust vrijblijvend contact met me op!