Je bent gestart met jouw eigen bedrijf en hebt een mooie website laten maken. Je bent trots op het eindresultaat. Het ziet er strak uit en de teksten maken duidelijk welke diensten jij aanbiedt, wie jij bent en waar je voor staat. Je merkt alleen dat de website bijna geen bezoekers heeft. Het zijn namelijk geen SEO-teksten. Je hebt de term vast wel eens voorbij zien komen, maar wat zijn SEO-teksten precies? Je leest het in deze blog.
Waar staat SEO voor?
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het zoekmachineoptimalisatie. Het houdt in dat de teksten worden geschreven voor zoekmachines, meestal voor Google. Hierdoor draagt het bij aan een hogere ranking in Google. Het doel van SEO-teksten is om meer traffic te genereren, oftewel: meer bezoekers op jouw website die bovendien overgaan tot actie.
Wat is het verschil tussen een SEO-tekst en een algemene tekst?
Nu vraag jij je misschien af: maar wat is het verschil tussen een SEO-tekst en een algemene tekst? Logisch. Dat zit vooral in de manier waarop je tekst schrijft en hoe je hem aanvliegt.
Algemene teksten schrijf je met het doel om bijvoorbeeld mensen te informeren over jouw diensten, meer te vertellen over jouw bedrijf of je ervaringen te delen. Een SEO-tekst heeft altijd het doel om meer bezoekers naar jouw website te krijgen en deze tot actie aan te zetten. De tekst gaat over een onderwerp en bevat woorden waar veel op gezocht wordt. Deze woorden hebben een hoog zoekvolume.
Natuurlijk kan het zijn dat dit in elkaar overloopt. Een algemene tekst kan gaan over een onderwerp met een hoog zoekvolume. Inhoudelijk hoeft het verschil niet groot te zijn. De manier waarop je het schrijft en het aanvliegt wel. Er zijn namelijk een aantal punten waar je bij een SEO-tekst (meer) op let.
1. Zoekwoordenonderzoek
Een groot verschil tussen het schrijven van een algemene tekst en een SEO-tekst is dat je van tevoren een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Daarmee onderzoek je op welke woorden, die te maken hebben met jouw onderwerp, veel wordt gezocht. Bij het uitkiezen van de beste en dus belangrijkste zoekwoorden houd je ook rekening met de zoekintentie van bezoekers. Simpel gezegd moet je de woorden die mensen bij Google invoeren om bij de informatie uit jouw tekst te komen, gebruiken in jouw tekst. Hiermee zorg je ervoor dat Google beoordeelt dat in jouw tekst staat wat iemand zoekt. De tekst zal daardoor hoger ranken.
2. De plaats van de woorden
In SEO-teksten is het van belang dat je de gekozen zoekwoorden op de goede plekken in de tekst hebt staan. Dat vergroot de kans dat je hoger rankt in Google. Het belangrijkste is dat ze in de titel en tussenkopjes staan. Ook geldt dat deze woorden zo ver mogelijk vooraan moeten komen te staan.
3. De tekst optimaliseren voor SEO
Het werkt het beste om de tekst gewoon te schrijven zonder rekening te houden met allerlei punten. Dat zorgt ervoor dat je goed in je verhaal blijft en de tekst makkelijker afschrijft. Pas als de tekst af is, ga je heem optimaliseren voor SEO. Een onderdeel daarvan is dat je controleert dat de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en inleiding staan en regelmatig voorkomen.
Daarnaast kan je voor de webpagina van de tekst zelf de SEO-titel, URL en Meta-omschrijving bepalen. De wat? In de lijst van resultaten in Google heeft elk resultaat een titel. Dat is de SEO-titel. Daaronder staat de URL. Bij sommige pagina’s is deze lang en onlogisch. Maak je deze zelf en verwerk je daarin de zoekwoorden, dan wordt het voor Google nog duidelijker waar jouw tekst precies over gaat. Onder de URL staan een paar zinnen tekst: de Meta-omschrijving. Daar schrijf je een uitnodigend tekstje, voorzien van de belangrijkste zoekwoorden en een Call to Action (CTA). Dat is een zinnetje dat aanzet tot actie, zoals het klikken op de link.
SEO-teksten zijn online teksten. Online is het van belang dat een tekst wordt aangekleed met multimedia. Niet alleen omdat het dan beter leest, maar ook omdat Google het dan als interessanter beoordeelt. Voeg bijvoorbeeld afbeeldingen, tabellen of infographics toe. Een bijkomend voordeel van een afbeelding is dat je deze nog extra kunt optimaliseren door de zoekwoorden in de bestandsnaam en de Alt-tekst te plaatsen.
Tot slot scoort jouw SEO-tekst goed als het links bevat. Zowel interne als externe links worden zeer gewaardeerd. Verwerk in jouw SEO-tekst dus links naar gerelateerde pagina’s op jouw website. Door een externe link te plaatsen, geef je nog meer interessante achtergrondinformatie weer. Het voelt misschien raar om door te linken naar een andere website, maar Google wordt er blij van.
4. Call to action
Zoals je nu weet, is het voornaamste doel van een SEO-tekst om meer bezoekers te genereren en aan te zetten tot actie. Dat laatste doe je door de SEO-tekst af te sluiten met een CTA. Dat betekent niet dat je direct moet aanzetten tot het aanschaffen van een product of dienst. Je kunt ook een link naar een interessante blog of naar jouw nieuwsbrief toevoegen.
Wat zijn de voordelen van SEO-teksten?
Inmiddels weet je dat SEO ervoor zorgt dat jouw tekst beter rankt in Google. Dat is een van de vele voordelen van een SEO-tekst. Enkele andere zijn:
- Dat een tekst beter rankt, brengt het voordeel met zich mee dat jouw website beter vindbaar is.
- Nog een voordeel is dat er meer mensen naar jouw pagina doorklikken. Je krijgt dus meer bezoekers. Dat komt doordat jouw SEO-titel en meta-beschrijving goed aansluiten op de zoekintentie van de bezoeker. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe groter de kans dat jouw product of dienst wordt aangeschaft.
- Tot slot is een ander voordeel dat de lezers bij een SEO-tekst sneller tot actie overgaan. Dat komt door de CTA.
Deze blog gaat in op de vraag ‘Wat is SEO precies?’. Dit weet je nu, net als het verschil met een algemene tekst en de voordelen van een SEO-tekst. Wil je zelf een SEO-tekst gaan schrijven? Dan lees je hier niet hoe je dat precies moet doen. Hierover volgt later nog een uitgebreide blog.
In de tussentijd deel ik op mijn Instagram al wel regelmatig tips over schrijven in het algemeen en ook specifiek over het schrijven van SEO-teksten. Neem gerust een kijkje en volg mij om geen tip te missen! Dat zou ik leuk vinden. @jillincommunicatie