Teksten kunnen bepaalde doelen hebben. Eén van die doelen is het aanzetten tot actie. Je wil bijvoorbeeld een product of dienst verkopen, dat iemand zich inschrijft voor jouw nieuwbrief of dat iemand contact met je opneemt. Schrijf jij een tekst met als doel om iemand een actie te laten doen? Dan is het belangrijk om een wervende tekst te schrijven. Hoe je dat doet? Met behulp van het AIDA-model.
Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model is een model dat in de marketing veel wordt gebruikt. Het model beschrijft de 4 stappen van een beslissingsproces die een klant doorloopt, voor het tot actie overgaat. Deze stappen gaan dus vooraf aan het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het contact opnemen. Door jouw teksten te schrijven volgens dit model, zullen deze wervender worden. Ze zullen de lezer meer aanzetten tot actie: precies wat jij wil!
AIDA staat voor:
- Attention - aandacht
- Interest - interesse
- Desire – verlangen
- Action – actie
Attention
De allereerste en belangrijkste stap van het schrijven van een wervende is het aandacht trekken van jouw potentiële klant. Je moet opvallen en mensen nieuwsgierig maken naar jouw tekst, zodat deze hem gaan lezen. Wist je dat mensen gemiddeld binnen 3 seconden besluiten om een tekst wel of niet te lezen?
De aandacht trek je met een sterke en pakkende titel. De titel moet nieuwsgierig maken en interesse wekken. Ik heb al eens een uitgebreide blog geschreven met 8 tips voor een pakkende titel. Je leest hem hier. Op een landingspagina is het van belang dat je deze titel direct zichtbaar is. Je moet er niet voor hoeven te scrollen. Bij een nieuwsbrief is het onderwerp van de mail het eerste wat je ziet. Deze moet dus pakkend zijn en aanzetten tot het lezen van de nieuwsbrief.
Zonder aandacht zal iemand nooit overgaan op de actie. Logisch: je koopt iets niet als je niet weet dat het bestaat of dat het in jouw behoefte voorziet. Deze eerste stap wordt dan ook vaak als de belangrijkste stap gezien.
Interest
Je hebt de aandacht van de lezer. Nu is het zaak om de aandacht vast te houden en interesse te wekken. Om ervoor te zorgen dat de lezer jouw tekst gaat lezen, moet deze ervan overtuigd raken dat hij of zij wat heeft aan het lezen van jouw tekst.
Het wekken van interesse kan je allereerst doen door de voordelen van jouw product of dienst in een notendop op te sommen. Bedenk wat de USP’s zijn van het product of de dienst en vermeld deze bovenaan de tekst.
Wat ook altijd werkt voor het wekken van interesse is het vertellen van een persoonlijk verhaal. Beschrijf een ervaring of een probleem waar de lezer zich mee kan identificeren. Dit zal de aandacht van de lezer langer vasthouden.
Daarnaast is het stellen van vragen een goede manier om interesse te wekken. Vragen als ‘Wil jij je ook energieker voelen?’ en ‘Heb jij ook het idee dat je meer uit je dag kan halen?’ wekken de indruk dat je in de tekst kunt lezen hoe je daarvoor kan zorgen. Is het antwoord op deze vragen ‘ja’, dan zal de lezer verder lezen (en lezen dat jouw product of dienst daar de oplossing voor is).
Desire
Deze derde stap zet in op het creëren van de behoefte van jouw lezer. Je gaat vertrouwen en verlangen opwekken. Zo ga je de lezer ervan overtuigen dat de voordelen die je hebt genoemd, van toepassing zijn op jouw product of dienst. Met jouw dienst kan je ervoor zorgen dat iemand meer uit zijn of haar dag kan halen. Je wekt daardoor de behoefte van de lezer naar het voordeel dat jouw product of dienst levert.
Het wekken van vertrouwen kan tegenwoordig erg lastig zijn. Enkel vertellen dat jouw product een bepaald voordeel met zich meebrengt, is niet meer voldoende. Mensen nemen zo’n bewering niet meer klakkeloos aan. Gebruik hiervoor reviews, onderbouw jouw beweringen met onderzoeksresultaten of gebruik interessante afbeeldingen tonen. Je kunt ook een sneak peak weggeven van jouw product. Gaat het bijvoorbeeld om een cursus of een boek? Geef dan aan wat iemand per les of hoofdstuk leert. ‘Dit wil ik ook!’ is wat je de lezers bij deze stap wil laten denken.
Action
Je lezer heeft aandacht voor jouw tekst, is geïnteresseerd in jouw product of dienst en verlangt naar de voordelen die deze oplevert. Tijd voor actie. Eindig jouw tekst met een call-to-action. Deze ‘oproep tot actie’ verwoordt de gewenste actie: ‘Download hier het e-book’, ‘Vul hier de vragenlijst in’ of ‘Bekijk het product hier’ zijn enkele voorbeelden.
Zorg ervoor dat de call-to-action opvalt. Over enkel een paar woorden leest iemand zo heen. Dat is zonde. Gebruik een button, maak de call-to-action dikgedrukt of kies voor beide.
Het AIDA-model maakt het makkelijker om een sterke tekst te schrijven die (potentiële) klanten tot actie aanzet. Het model is bruikbaar voor veel tekstsoorten: van een korte Instagram-post tot een uitgebreide brochure. Heb je hier nog vragen over of wil je even sparren over een tekst? Neem gerust contact met me op!