Tegenwoordig worden er zoveel blogs geschreven, dat het lijkt alsof je het zomaar even doet. In principe is het ook niet heel moeilijk, maar toch is de ene blogger succesvoller dan de andere. Zijn of haar blogs lezen fijner, spreken je meer aan en houden je geboeid. Wil jij ook een goede blog schrijven? Met de volgende tips kom je dan al een heel eind.
1. Schrijf zoals je praat
Schrijf je een blog, dan heb je een bepaald verhaal te vertellen. Je wil de kennis die je hebt opgedaan, een mening of ervaringen delen. Om dit over te brengen, wil je dat de inhoud ervan begrijpelijk is. Het moet toegankelijk en makkelijk leesbaar zijn. De #1 tip om dat voor elkaar te krijgen: schrijf zoals je praat.
Maak gebruik van eenvoudige woorden en spreektaal. Wat precies onder spreektaal wordt verstaan, verschilt per persoon. Het zijn namelijk de woorden die JIJ gebruikt. Hiermee geef je de lezer het gevoel dat jullie in gesprek zijn. Je vertelt jouw verhaal echt aan de lezer. Daardoor komt het binnen. Het is makkelijk leesbaar en duidelijk wat je bedoelt. Geen stijve tekst, maar levendigheid.
Gebruik dus geen:
- Deftig taalgebruik
- Oubollige woorden
- Vakjargon
- Andere poespas die afleiden van de tekst
Maar:
- Gebruik jouw eigen woorden gebruiken
- Wissel korte en lange zinnen af
- Gooi sommige spellingsregels overboord
- Spreek de lezer aan
Let er wel op dat je sommige, en dus niet alle, spellingsregels overboord gooit. Die regels zorgen namelijk ook voor een duidelijke, gestructureerde tekst. Af en toe je zin beginnen met ‘Maar’ of ‘En’ kan prima in een blog.
2. Schrijf actief
Een tweede tip om jouw blog fijn leesbaar en toegankelijk te maken, is actief schrijven. Een voorbeeld van een passieve zin is: 'Ik heb deze week een goed intakegesprek gevoeld en heb me daardoor erg voldaan gevoeld.' Een actieve zin is: 'Ik voerde deze week een goed intakegesprek en voelde me erg voldaan.' Zie en voel je het verschil? Met de volgende drie tips kan jij ook eenvoudig actief schrijven:
- Gebruik beeldende werkwoorden
Hulpwerkwoorden zijn killing voor actieve teksten. Het werkwoord ‘hebben’, dat ik in het voorbeeld hierboven gebruikte, is daar een voorbeeld van. In de actieve zin gebruikte ik dit hulpwerkwoord niet, wat hem actiever maakt. Vermijd dus het gebruik van werkwoorden als ‘zijn’, ‘worden’, ‘kunnen’, ‘hebben’ en ‘zullen’ en gebruik daarvoor in de plaats beeldende werkwoorden. Schrijf dus niet ‘We zijn op de fiets naar school gereden’, maar ‘We fietsten naar school.’
- Vermijd twijfelwoorden
‘Misschien gaan we wellicht ergens volgende week weg.’ Ja, dat is heel overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. Het leidt af, overtuigt niet en is suf. Soms ontkom je er niet aan, maar vermijd deze twijfelwoorden zo veel mogelijk.
- Splits lange zinnen op
Lange zinnen halen de energie uit een tekst. Probeer daarom af te wisselen tussen lange en korte zinnen. Heb je toch een lange zin geschreven, kijk dan of je deze kunt opsplitsen. Zo worden het twee korte zinnen.
Wil je nog meer tips en informatie over actief schrijven? Lees dan mijn blog: Tips voor actief schrijven.
3. Maak je blog scanbaar
Wanneer je jouw blog aan het schrijven bent, is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de lezer waarschijnlijk niet elk woord zal lezen. Mensen lezen namelijk niet. Ze scannen. Ten minste, de meesten. Ga eens bij jezelf na: wat doe je als je een webpagina voor je hebt? Lees je deze dan van begin tot eind? Waarschijnlijk niet. 79% van de lezers scannen een tekst eerst en daar zijn meerdere redenen voor:
- Lezers controleren of de informatie die ze zoeken, te vinden is in de tekst
- Lezen vanaf een scherm is vermoeiender dan lezen uit een boek
- Tegenwoordig doen we alles snel, dus ook het zoeken van informatie en het verkrijgen van een indruk
Maak jouw blog daarom scanbaar. Dat doe je als volgt:
- Plaats de belangrijkste informatie op een F-vormige patroon
Het scannen van jouw tekst doet een lezer in een F-vormig patroon. Ze leest de titel, scant aan de linkerkant verticaal naar beneden, leest vervolgens weer een horizontale zin en scant tot slot weer aan de linkerkant naar beneden. Het is dus belangrijk om de belangrijkste informatie op dat F-vormige patroon te plaatsen.
- Gebruik titels en tussenkoppen:
Als een lezer (of scanner) jouw blog scant, kijkt ze met name naar titels en tussenkopjes. Ze verwacht te lezen wat er in de tekst onder het kopje staat. Zorg er dus voor dat deze interessant en duidelijk zijn.
- Maak belangrijke woorden dikgedrukt
Maak de écht belangrijke woorden in een alinea dikgedrukt. Hierdoor vallen ze meer op. Neem onbelangrijke woorden, zoals ‘de’ en ‘het’ hier niet in mee en let erop dat je dit niet te veel doet. Veel dikgedrukte woorden verminderen de scan- en leesbaarheid van de tekst.
- Gebruik lijstjes
Ook lijstjes trekken de aandacht. Heb je een stukje tekst dat je goed kunt opsommen, maak hier dan een lijst van. Let er hierbij natuurlijk ook op dat je dit niet te vaak doet.
4. Plan je blogs vooruit
Deze vierde en laatste tip heeft niet direct betrekking op het schrijven van een blog, maar wel op het bijhouden ervan. Wanneer je net begint met bloggen, heb je waarschijnlijk 1001 onderwerpen in je hoofd. Ben je een tijdje bezig, dan merk je al gauw dat je regelmatig niet weet waarover je wil bloggen. Je loopt het risico dat je het aan de kant schuift, maar dat is zonde. Het is namelijk én heel leuk om te doen én goed voor de vindbaarheid van je website.
Plan daarom jouw blogs vooruit. Als ik op het moment dat ik een blog wil schrijven, bedenk waar die over moet gaan, dan loop ik vaak vast. Er is zoveel wat ik wil vertellen, dat ik niet weet wat ik nú wil delen. Een planning biedt me daarin houvast. Neem daarvoor regelmatig, bijvoorbeeld een keer per maand, de tijd om te brainstormen over leuke, interessante en belangrijke onderwerpen. Door de rust en de tijd te nemen, gaat je creativiteit stromen.
Natuurlijk komt het wel eens voor dat ik een nieuw onderwerp heb bedacht waar ik die week graag over wil bloggen. Dan pas ik de planning wat aan en schrijf ik daar gewoon over. Die spontaniteit is ook belangrijk om te behouden!
Blog laten schrijven
Wil je regelmatig een nieuwe blog op je website plaatsen, maar heb je zelf de tijd er niet voor of ligt het schrijven jou niet zo? Het is zonde om het dan niet te doen. Je hebt zoveel te vertellen en, zoals ik al zei, het is heel goed voor de vindbaarheid van jouw website. Laat in dat geval de blogs door iemand anders schrijven. Ik doe dat graag voor je, waardoor het jou tijd, moeite en mogelijk veel frustratie bespaart. Neem gerust vrijblijvend contact met me op!