Je ziet ze steeds vaker voorbijkomen: e-books. In allerlei variaties, bij verschillende bedrijven, over allerlei onderwerpen en met uiteenlopende prijzen. Het zal jou vast ook opgevallen zijn, maar waarom kiezen al deze bedrijven hiervoor, waarover gaan ze en hoe schrijf je ze? Ik leg het in deze blog uit.
Waarom een e-book (laten) maken?
Om eerlijk te zijn, begreep ik eerder niet goed waarom iedereen besloot om een e-book te (laten) maken. Denk ik aan mijn eigen bedrijf, dan is schrijven en redigeren mijn hoofdaanbod. Ga ik e-books verkopen over hoe je goed een tekst schrijft, dan willen de lezers mijn hulp toch niet meer? Waarom zou ik het dan doen? Dat was een aanname en niets is minder waar. Er zijn dan ook goede redenen voor waarom je een e-book zou (laten) maken:
De opkomst van digitale boeken
Steeds meer boeken zijn digitaal te lezen. Hierdoor is het gewoon geworden om e-books en artikelen via een tablet, e-reader, telefoon of laptop te lezen. Met een e-book speel je in op die ontwikkeling.
Je kunt je kennis ermee delen
Een e-book is een mooie, eigen plek waar jij jouw kennis en ervaring kunt delen. Deze kennis en ervaring is uniek en persoonlijk. Als coach kan je bijvoorbeeld vertellen over bepaalde problemen die je vaak tegenkomt of over de methode waar je mee werkt. Als professional in de kinderopvang kan je honderduit vertellen over de ontwikkeling en opvoeding van een kind.
Je kunt het gebruiken als een bundel.
Deel je regelmatig blogs, schrijf je al jaren gedichten of heb je in de loop der tijd andere inspirerende teksten verzameld? Een e-book is een mooie plek om deze informatie en inspiratie te bundelen. Om ervoor te zorgen dat het e-book een geheel wordt en wel iets vernieuwends in zich heeft, voeg je hier en daar wat extra informatie of gedichten toe.
Het is laagdrempelig
Ik heb geleerd dat het goed is om gebruik te maken van een gelaagd aanbod: een (bijna) gratis product, een laagdrempelig product en een hoofdproduct. Het hoofdproduct is vaak het duurst en is jouw hoofdtaak. In mijn geval is dat het schrijven en redigeren van teksten. Sommige potentiële klanten zijn alleen nog huiverig om dit hoofdproduct af te nemen. Ze willen het eerst zelf proberen of jou beter leren kennen. Gratis en laagdrempelige producten beantwoorden deze wens en een e-book is daar een goed voorbeeld van. Een bijkomend voordeel is dat je, doordat ze het e-book bij jou bestellen, al met hen in contact bent. Mogelijk overtuig je ze zo alsnog om jouw hoofdproduct aan te schaffen.
Waarover schrijf je een e-book?
Wil je een e-book schrijven, dan heb je meestal wel een onderwerp voor het e-book in gedachte. Het is natuurlijk het leukste als het een onderwerp betreft waar jij enthousiast over bent, maar het belangrijkste is: jouw doelgroep moet er meer over willen lezen. Daarbij geldt over het algemeen: hoe specifieker je jouw doelgroep formuleert en benadert, hoe beter deze zich in jouw content zal herkennen. Dat geldt ook voor jouw e-book!
Enkele tips voor het bedenken van een onderwerp van jouw e-book dat aansluiten op jouw doelgroep:
Vragen die jou regelmatig worden gesteld
Merk je dat jou vaak dezelfde vraag wordt gesteld? Blijkbaar wil jouw doelgroep meer weten over dat onderwerp. Het kan een probleem zijn waar jouw doelgroep mee worstelt, iets wat haar bezighoudt, waar ze niet in thuis is en waar ze graag meer over wil weten. Het beantwoorden van die vraag is een uitgelezen onderwerp voor een e-book.
Populaire onderwerpen
Deel je jouw kennis, tips en ervaringen in blogs en op Instagram? In jouw statistieken kan je dan terugzien welke onderwerpen vaak worden bekeken. Welke blogs worden het meest gelezen en welke posts hebben het beste bereik? Bekijk in je statistieken eens welke onderwerpen het meest populair zijn. Blijkbaar is jouw doelgroep daar nieuwsgierig naar. Dat maakt het een goed onderwerp om in een e-book dieper op in te gaan.
Een probleem waar je de oplossing voor biedt
Mensen lezen een e-book niet zomaar. Ze willen dat het hen iets oplevert, dat ze er iets uit kunnen halen. Een goed onderwerp van een e-book is daarom een bepaald probleem waar jouw doelgroep mee zit en waar jij in het e-book de oplossing voor biedt.
Stappenplan voor het schrijven van een e-book
Heb je besloten een e-book te willen maken? Wat goed! Nu moet je hem alleen nog wel gaan maken. Waar begin je? Hoe maak je een e-book? Als je nog nooit een e-book hebt gemaakt, kan ik me voorstellen dat je het van tevoren even niet overziet. Het is gelukkig niet moeilijk. Je zet hiervoor namelijk 6 logische stappen. Ik zet ze voor je op een rijtje:
1. Bedenk het onderwerp
Het begint allemaal bij een onderwerp. Hierboven heb ik je daar al meer over verteld. Weet je de kern nog? Ik zal hem even herhalen: het belangrijkste is dat jouw e-book gaat over een onderwerp waar jouw doelgroep over wil lezen. Is er bijvoorbeeld een vraag die jou vaak wordt gesteld? Maak het onderwerp specifiek.
2. Geef het raamwerk vorm
Als je een onderwerp hebt bedacht, wil je waarschijnlijk het liefst meteen aan de slag met het schrijven van de tekst. Doe dat niet! Neem eerst een pas op de plaats om het raamwerk goed neer te zetten. Bepaal de kern, de rode draadvan jouw e-book en verzamel de informatie daarvoor. Lees boeken en artikelen, graaf in jouw eigen ervaringen en kennis, houd interviews en bekijk video’s of documentaires over dit onderwerp. Misschien heb je hier al eigen artikelen of blogs over geschreven. Door dit te doen verzamel je alle informatie, waar je uiteindelijk het e-book mee gaat vullen.
Bepaal, aan de hand van de informatie die je hebt verzameld, de hoofd- en de sub-onderwerpen. Maak daarvan vervolgens de hoofdstukken en paragrafen.
3. Schrijf de tekst
Zo, het raamwerk staat. Nu gaan we schrijven. De informatie die je hebt verzameld, ga je nu in jouw woorden uitschrijven. Vooral wanneer je hiervoor informatie uit boeken en artikelen gebruikt, is het belangrijk dat je jouw eigen woorden gebruikt. Zo wordt het een uniek e-book.
Bij deze stap focus jij je op de uitwerking van de inhoud. Het hoeft nog geen perfecte tekst te zijn. Ben je namelijk te veel bezig met hoe je het schrijft, dan leidt het af van wat je schrijft. Focus je dus eerst op de inhoud.
4. Edit de tekst
Bij deze volgende stap ga je wel kijken naar hoe je de tekst schrijft. Je gaat je tekst redigeren. Haal spelling- en typefouten uit de tekst, controleer of de zinnen goed lopen en check of formuleringen kloppen. Kijk ook of je visueel nog iets kunt toevoegen aan de tekst, zoals cursieve en dikgedrukte woorden of een opsomming. Zet de puntjes op de i.
SS
5. Maak het e-book op
Je hebt de tekst geschreven. Nu is het tijd voor de opmaak en dat kan je in allerlei programma’s doen. Ik (en veel mensen met mij) ben fan van Canva, maar je kunt ook Adobe Indesign of PowerPoint.
Maak het e-book persoonlijk en visueel aantrekkelijk door gebruik te maken van mooie kleuren, afbeeldingen en eventueel grafieken. Maak een representatief titelblad, voorwoord, inhoudsopgave en nawoord en vergeet niet de paginanummers in te voegen. Sla je e-book op als pdf en het moment is daar: je hebt je eigen e-book gemaakt!
6. Publiceer het e-book
Dan komt de laatste stap: je gaat je e-book publiceren! En dat mag een feestje zijn. Je hebt er hard aan gewerkt en natuurlijk wil je dat het een succes wordt. Hopelijk kan je er veel mensen mee helpen en bereiken. Geef het daarom de aandacht die het verdient op social media, met advertenties, in je netwerk en met links in jouw eigen content.
Een e-book laten schrijven of redigeren
Wil je graag een eigen e-book maken, maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven ervan? Loop je bijvoorbeeld met de tekst te worstelen, heb je er geen tijd voor en schuif je het daardoor steeds voor je uit of wil je er zeker van zijn dat er geen fouten in de tekst zitten? Ik help je hier graag bij. Ik kan de tekst voor je schrijven en/of redigeren (stap 3 en 4). Ook denk graag met je mee over het onderwerp van jouw e-book en over hoe je het e-book goed kan inzetten. Neem gerust – vrijblijvend – contact met me op!