Je hebt een sterke tekst geschreven. Het heeft een pakkende titel, interessante inleiding en een goede inhoud. Maar hoe sluit je hem af? De tekst is klaar en de inhoud geschreven, maar je wil natuurlijk niet dat het een bot, plotseling einde heeft. In deze blog lees je 4 manieren hoe je een tekst kunt afsluiten.
Veel mensen zijn geneigd om, nadat ze de informatie hebben beschreven, te stoppen met schrijven. De inhoud staat. Zo, dit was het dan. Zonde! Zo’n abrupt einde staat niet mooi en bovendien: het is een gemiste kans. Met je afsluiting kan je een tekst namelijk zoveel extra’s bieden. Hoe? Door je tekst af te sluiten op één van deze manieren:
1. Maak de cirkel rond
Je bent jouw tekst begonnen met de introductie van het onderwerp, waarna je daar in het middenstuk meer over vertelt. Door aan het einde terug te komen op dat wat je in het begin het geschreven, maak je de cirkel rond. Dit is niet alleen een eenvoudige en handige manier voor jou als de schrijver van de tekst. Voor lezers is het ook erg fijn als de cirkel rond wordt gemaakt. Het geeft duidelijkheid en laat de lezer minder met vragen achter. Je kunt dit meerdere manieren doen:
- Formuleer een conclusie op basis van de informatie in de tekst.
- Stelde je in de inleiding een vraag die je in de tekst stap voor stap beantwoordt? Formuleer dan zowel de vraag als de beknopte versie van het antwoord als conclusie in de slotalinea.
- Beschreef je in de inleiding een anekdote? Pak daar in de slotalinea op terug. Breid de anekdote uit of nuanceer hem, passend bij de tekst.
- Doe een aanbeveling voor de toekomst op basis van de informatie in de tekst. Wat kan er beter, anders of juist opnieuw gedaan worden? Het kan een concrete oplossing zijn, maar ook een suggestie voor bijvoorbeeld een vervolgonderzoek.
2. Vat de tekst samen
Bij het samenvatten van de tekst laat je de belangrijkste informatie nog eens terugkomen. Dit geeft een duidelijk overzicht van wat je in de tekst hebt beschreven. Ook geeft het jou de ruimte om bepaalde informatie extra te benadrukken. Let er wel op dat je het houdt bij dat wat je al hebt benoemd. Voeg geen nieuwe informatie meer toe. Merk je dat er nog iets mist? Dan betekent het dat je in het middenstuk nog meer hierover moet uitweiden.
3. Zet aan tot actie
Veel teksten hebben als doel om mensen te activeren. Met activeren bedoel ik niet dat iemand moet opstaan om iets actiefs te doen. Nee, het kan al een druk op een knop zijn. Wil je bijvoorbeeld dat iemand een andere blog leest (en zo op jouw website blijft), zich inschrijft voor je nieuwsbrief, een product koopt of contact met je opneemt? Natuurlijk schrijf je in de tekst daar al naartoe, maar de laatste alinea is dé plek om de lezer tot die actie aan te zetten.
Let er wel op dat je één oproep tot actie doet. Formuleer er niet meerdere. Over het algemeen zijn lezers lui. Door meerdere ‘opdrachten’ te geven, is de kans groot dat ze deze niet gaan uitvoeren. Formuleer dus één krachtige call-to-action.
4. Geef de lezer nog iets mee om over na te denken
Wil je met jouw artikel de lezer inspireren of overtuigen? Wil je dat jouw boodschap blijft hangen en de lezer erover blijft nadenken? Geef de lezer dan ook iets mee om over na te denken. Dat kan je op verschillende manieren doen:
- Sluit af met een citaat: gebruik een sterke uitspraak van een expert in het onderwerp dat je hebt beschreven. Een interview kan je ook het beste afsluiten met een sterke uitspraak van de geïnterviewde. Dit blijft hangen.
- Stel een retorische vraag: dit is een vraag die niet beantwoord hoeft te worden, een vraag naar de bekende weg. Het antwoord vloeit namelijk logisch voort uit de tekst. Hoewel je hem dus niet hoeft te beantwoorden, blijft de vraag wel hangen. Het maakt indruk.
- Schrijf een open einde: je verhaal is rond, maar door een open einde te schrijven, houd je ruimte open voor een vervolg. Het is een soort cliffhanger: ‘Ik kan hier nog zoveel meer over delen’ of ‘Ik zal je later vertellen hoe dit afliep’. Mogelijk komen lezers nog eens terug op je website of gaan ze je volgen op social media om te kijken hoe het afliep.
- Geef een levensles mee: bij bijvoorbeeld een blog over een emotioneel onderwerp is de laatste alinea een mooie plek om een levensles mee te geven. Wat wil je de lezer meegeven? Benoem het hier.
Doordat jouw artikel bij de lezer blijft hangen, maak je waarschijnlijk een diepere connectie met haar. De kans is dan ook groot dat je haar uiteindelijk tot actie kunt aanzetten of dat ze je nog eens opzoekt. Je lezer is geboeid en voelt zich verbonden.
Nu is het tijd om mijn laatste alinea te schrijven. Kies ik er nu voor om de cirkel rond te maken, de 4 manieren om een tekst samen te vatten op te sommen, jou aan te zetten tot actie of jou iets mee te geven? Ik kies voor een combinatie van alles. Dat kan natuurlijk ook: het is jouw feestje. Ik wil je meegeven dat, hoewel je deze vier manieren nu weet, het alsnog een gestoei kan zijn om een tekst af te sluiten. Pak deze blog erbij, experimenteer met de verschillende manieren en oefening baart kunst. Blijf je er toch mee stoeien en wil je even sparren? Ik kijk graag met je mee. Neem gerust contact met me op!