‘De teksten op mijn website zijn wel verouderd hoor. De informatie klopt niet helemaal.’ Ik heb een kennismaking met een andere ondernemer en ben erg benieuwd naar haar website. Het was niet de eerste keer dat dit me gezegd werd – en stiekem maakte ik mezelf er een paar maanden geleden ook schuldig aan. Kortom, het was tijd om de teksten te herschrijven. Waarom? Er zijn meerdere redenen om je webteksten te herschrijven.
Je spreekt niet meer de taal van je doelgroep
In jouw webteksten wil je jouw doelgroep aanspreken. Je wil dat ze geboeid raken, je wil interesse wekken en het liefst wil je dat ze bij je kopen of een dienst afnemen. Je moet ze dan alleen wel op de goede manier aanspreken, met de taal die hen – je raadt het al – aanspreekt. Schrijf je te moeilijk, waardoor iemand er haast een woordenboek bij moet pakken en lastig begrijpt wat je nu precies bedoeld? Of gebruik je te veel vakjargon, waardoor een potentiële klant al snel zal denken dat het niet aan haar gericht is? Laat je teksten dan herschrijven naar de taal die de doelgroep wel aanspreekt.
De maatschappij is continu in ontwikkeling. De manier waarop we elkaar aanspreken en het gebruik van bepaalde woorden verandert daardoor ook regelmatig. Gedateerde webteksten staan mogelijk nog bol van de woorden en zinnen die niet meer aansluiten bij de huidige tijdsgeest. Natuurlijk kan dat de bedoeling zijn en passen bij het bedrijf en de doelgroep. Is dat niet zo? Dan is het een reden om de webteksten te herschrijven.
Je spreekt niet meer de taal van jezelf of je bedrijf
Net als de maatschappij, ben jijzelf en is jouw bedrijf ook continu aan verandering onderhevig. Je stelt nieuwe doelen, verandert van strategie, verlegt je focus of wil een nieuwe dienst introduceren. Heb je nog jouw oude webteksten op je website staan, dan zien de lezers niks van deze mooie en professionele ontwikkelingen. Je raadt het al: tijd om de teksten te herschrijven.

Je teksten zijn niet vindbaar
Je kunt nog zulke sterke teksten hebben die écht jouw verhaal vertellen. Als ze niet gevonden worden, heb je er weinig aan. Is dat bij jouw webteksten het geval? Dan zijn ze waarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor SEO. Door je webteksten te (laten) herschrijven voor SEO, zal je beter vindbaar zijn in Google. Hierdoor zal je bereik vergroten en zal je mensen aanspreken, met wie je eerder nog niet in contact kwam.
Je krijgt regelmatig dezelfde vragen
Stellen bezoekers van jouw website jou regelmatig dezelfde vraag? Dan mist er blijkbaar informatie in jouw webteksten die potentiële klanten wél willen weten. Sommigen stellen de vraag, anderen haken af en zoeken misschien zelfs door naar een ander. Zonde! Tackel deze vragen door ze in je webteksten te verwerken.
De webtekst is niet pakkend
Je hebt hard je best gedaan om in jouw webteksten duidelijk te vertellen wie je bent, waar je voor staat en waar je anderen mee kunt helpen. De informatie die daarvoor nodig is, staat in de tekst. Echter, is de tekst niet pakkend, dan lezen jouw potentiële klanten hem niet (helemaal). Ze missen daardoor alsnog de informatie.
Tegenwoordig gaat alles snel, snel, snel. We willen snel geboeid raken door een tekst en snel weten of de informatie die wij zoeken, erin staat. Pakt de tekst de lezer niet, dan haakt ze al snel af. Ze gaat door naar de volgende, mogelijk een concurrent. Zonde! Het is verstandig om je webteksten pakkend te herschrijven.

Teksten laten herschrijven
Herken je één of meerdere van de bovenstaande punten? Dan is het een goed idee om je teksten te herschrijven. Hierdoor sluiten ze weer aan op waar jij, jouw diensten en jouw bedrijf op dit moment voor staan, op de huidige tijdsgeest én op je doelgroep. Je website wordt beter vindbaar, bevat de juiste informatie en je bereikt mogelijk zelfs een nieuwe groep potentiële klanten.
Denk je nu: deze webteksten hebben me al zoveel tijd en moeite gekost. Zit je er niet op te wachten om er weer in te duiken en de teksten te gaan herschrijven? Dan ben je vast geneigd om het voor je uit te schuiven. Dat kan ik me voorstellen, maar in die tussentijd loop je mogelijke kanten mis. Je hebt namelijk niet de juiste informatie op je website staan, lezers worden niet gepakt door de webteksten en je website is niet goed vindbaar.
Ik kan je helpen. Graag denk ik met je mee over hoe jouw webteksten verbeterd kunnen worden en herschrijf ik de webteksten voor je. Wil je jouw teksten laten herschrijven en ben je benieuwd naar meer informatie? Neem gerust vrijblijvend contact met me op!