Hoe maak je gebruik van storytelling?

Gepubliceerd op 19 mei 2022 om 16:47

Voor organisaties en ondernemers met een eigen bedrijf is reclame maken iets wat erbij hoort. Niet iedereen vindt dat even makkelijk. Eerlijk is eerlijk: ik houd er ook niet zo van. In ieder geval niet van die overduidelijke, commerciële teksten. Waar ik wel van houd zijn verhalende teksten: storytelling. Ook die teksten kunnen verkopen als doel hebben. Wat storytelling is, hoe je het gebruikt en waar je storytelling inzet, lees je in deze blog.

Wat is storytelling?

Storytelling is een marketingtechniek die tegenwoordig door veel marketeers en schrijvers wordt gebruikt. Letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent het ‘verhalen vertellen’. Dat zegt veel over wat storytelling precies inhoudt, maar nog niet alles. Het is meer dan dat. Je verpakt een boodschap in een verhaal en raakt de lezers op emotioneel niveau.

 

Bij storytelling wordt in een verhaal gebruikgemaakt van personages waar de lezers zich mee kunnen identificeren of verbinden. Ze kunnen zich in hen verplaatsen, ze herkennen zichzelf in de personages en/of hebben het gevoel alsof ze het zelf hebben beleefd. Daarnaast speel je met storytelling in op wat de lezer het liefst wil: haar dromen en verlangens. Je raakt lezers daarmee op emotioneel niveau.

 

Wat is storytelling?

Omdat lezers zich met de personages identificeren en je inspeelt op hun verlangens, gaan ze mee in het verhaal. Ze lezen aandachtig. Natuurlijk leent storytelling zich daarom goed voor het verkopen van diensten of producten. In tegenstelling tot de Wij van WCeend-reclames is in deze tekst subtiel de boodschap verweven dat de lezer dat product of die dienst nodig heeft en wil. Het maakt de lezer enthousiast en nieuwsgierig, zonder dat er ‘fantastisch’, ‘populairst’ of ‘dit is alles wat je wil’ aan te pas hoeft te komen.

 

Om een community te creëren, is storytelling ook een goed middel. Denk aan verhalen over jou als ondernemer of over de ervaringen van jouw klanten. Deze verhalen kunnen ervoor zorgen dat lezers zich verbonden voelen met jou en je bedrijf en zich kunnen identificeren met jouw klanten. Het is een eerste stap om ook zelf een klant te worden.

Een stappenplan voor storytelling

Je weet nu wat storytelling is en waar je het voor in kunt zetten. Maar hoe doe je het precies? Ik kan je daarop een moeilijk, maar ook een makkelijk antwoord geven. Er bestaan namelijk allerlei methodes die je kunt gebruiken. Je kunt er boeken over lezen en studies en cursussen van volgen.

 

Je kunt er ook voor kiezen om eenvoudig te beginnen, namelijk door de volgende stappen te volgen:

1. Creëer een personage

Het is het beste als dit een personage is waar iedere potentiële klant of community-lid zich in kan herkennen. Iemand die bepaalde eigenschappen, moeilijkheden en dromen heeft die veel van jouw klanten en community-leden ook hebben. Waarschijnlijk heb je voor je bedrijf en je marketing wel een persona geschreven. Deze kan je gebruiken als personage.

2. Beschrijf een gebeurtenis

In verhalen waarin storytelling wordt gebruikt vindt er altijd een onverwachtse gebeurtenis plaats. Volgens de methodes volgt daarop een ‘heldenreis’. In jouw verhaal kan je daarvoor de klantreis beschrijven. Verwerk daarin op een subtiele manier de dromen en verlangens van het personage.

3. Beschrijf het conflict en de oplossing

Vervolgens volgen de gebeurtenissen in storytelling-verhalen elkaar op, totdat er een climax ontstaat. In het verhaal omschrijf je hoe het personage zich hier doorheen slaat: natuurlijk met behulp van jouw dienst of product. Hierbij is het ook belangrijk dat je het op een subtiele manier beschrijft, om te voorkomen dat het niet alsnog een overduidelijk verkooppraatje wordt.

Waar zet je storytelling in?

Nu je weet wat storytelling is en hoe je het kan gebruiken, kan ik me voorstellen dat je je afvraagt: waar zet je storytelling dan precies in? Een betweterige, irritante wedervraag zou kunnen zijn: waar niet? Je kunt het namelijk vrijwel overal in kwijt. Een fijner en behulpzaam antwoord is:

 

In blogs

Een blog is een van de beste teksten waarin je gebruik kan maken van storytelling. Over het algemeen wordt een blog al verhalend geschreven en gaat het over onderwerpen die zich er goed voor lenen. Bovendien maak je blogs die gaan over wie-, wat-, waarom- en hoe-vragen interessanter om te lezen. Daarmee komt de boodschap nog meer over.

 

Stappenplan voor storytelling

Social media: Instagram en LinkedIn

Wat mij betreft is social media samen met blogs de beste plek voor storytelling. Of het nu gaat om Instagram, LinkedIn, Twitter of Facebook. Het komt op al die kanalen beter over om een boodschap verhalend te vertellen. Betrek ik het op mezelf, dan merk ik dat ik de verhalende posts over ervaringen op LinkedIn vaker en liever lees dan de posts waarin iemand enkel vertelt dat hij/zij een nieuwe baan heeft, succesvol traject heeft afgerond of ander succes heeft behaald.

 

Een producttekst

Je verwacht het misschien niet, maar zelfs (of misschien wel: juist) een producttekst leent zich goed voor het gebruik van storytelling. Want even eerlijk: hoe saai zijn al die stukjes tekst over de functionaliteiten van een gadget of kledingstuk. De beste productteksten vind ik die van boeken. Je begrijpt inmiddels wel waarom. Beschrijf dus op een verhalende manier de werking van een product en je zal meer geboeide lezers krijgen.

 

In bedrijfscommunicatie, zoals in een merkbelofte

Je kunt vertellen wat je doet, wat je intentie is en waar jouw hart sneller voor gaat kloppen. In principe is daar niks mis mee. Laten zien wat je doet, wat je intentie is en waar jouw hart sneller voor gaat kloppen, is alleen veel effectiever. Dat kun je goed doen door middel van storytelling.

 

Een landingspagina

Je hebt een gave advertentie gemaakt voor op Instagram en Facebook. Klikken bezoekers daarop, dan komen ze op een landingspagina terecht. Ze hebben op de advertentie geklikt omdat ze nieuwsgierig, enthousiast en misschien al wel overtuigd zijn. Ga je dan met feiten strooien, dan is dat enthousiasme snel verdwenen. Door ze op de landingspagina ook mee te nemen in jouw boodschap, blijven ze overtuigd of overtuig je ze mogelijk alsnog.

Je weet nu hoe je gebruik kunt maken van storytelling. Theoretisch is het uitgelegd, nu nog de praktijk. Misschien stromen niet direct de ideeën door je hoofd of verval je toch weer snel in een andere manier van schrijven, maar oefening baart kunst. Blijf het proberen en je zult zien dat het steeds makkelijker gaat en ook een leukere manier is om te schrijven. Heb je nog vragen over het gebruik van storytelling of wil je even met me sparren? Met mijn Tekstadvies kan ik je hierover adviseren. Neem dus gerust contact met me op.

Waar zet je storytelling in?