Een online nieuwsbrief. Waarschijnlijk ben je er voor vele zelf ingeschreven. Je ontvangt dagelijks, wekelijks of maandelijks een mail van bedrijven die jou interesseren. Daardoor krijg je de nieuwste acties, ontwikkelingen en feiten mee. Andersom kan een nieuwsbrief van jouw bedrijf interessant zijn voor anderen. Twijfel je of je hiermee wilt starten? Het kan je veel voordelen opleveren. In deze blog noem ik er 8.
1. Je brengt informatie
Met een nieuwsbrief breng je jouw boodschap naar jouw doelgroep in plaats van dat zij ernaar moeten zoeken. Om informatie op te zoeken, moet je over algemeen allerlei handelingen verrichten. Je moet de informatie opzoeken op Google, in een boek, op social media of ergens anders. Afleidingen liggen op de loer en misschien vind je niet eens wat je zoekt. Met een nieuwsbrief breng je relevante informatie naar jouw doelgroep toe. Verder dan het openen van de mail hoeven ze er geen handelingen voor te verrichten.
Daarnaast kennen social media en Google allerlei algoritmes die ervoor zorgen dat jouw artikelen en posts wel of niet bovenaan komen. Dat heeft dus invloed op in hoeverre jouw boodschap gelezen wordt. Bij een online nieuwsbrief hoef jij je geen zorgen te maken dat deze niet in beeld komt. Hij kom namelijk altijd in inboxen terecht. Of iemand op dat moment nou met de mail bezig is of niet.
2. Het is erg toegankelijk
Ondanks dat er allerlei communicatiemiddelen bij zijn gekomen, blijft e-mail een veelgebruikt communicatiemiddel. Zowel privé als zakelijk. Vrijwel iedereen heeft wel één en vaak meerdere mailadressen. Dagelijks checkt ook bijna iedereen wel zijn mail en voor professionals is dat meestal zelfs de eerste taak van de dag. Een online nieuwsbrief die via de mail wordt toegestuurd, is daardoor erg toegankelijk.
Ook is het gebruik van onze smartphone niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Jouw lezers hebben hun mailbox daardoor eigenlijk altijd bij de hand.
3. Het kan erg gemakkelijk en snel
Er zijn allerlei programma’s voor het maken van een online nieuwsbrief. Ze hebben standaard templates die je enkel hoeft te vullen met content. Daarmee maak je in een mum van tijd een professioneel ogende nieuwsbrief.
Naast dat je de nieuwsbrief snel hebt gemaakt, kan het onwijs snel in de mailbox van jouw lezers terechtkomen. Bij een offline nieuwsbrief gaat daar natuurlijk veel tijd overheen. Een online nieuwsbrief is na één klik en binnen enkele minuten ontvangen.
4. Het is relatief goedkoop
Vergelijk je het versturen van een nieuwsbrief met allerlei andere marketing- en communicatiemiddelen, dan is het relatief goedkoop. Je hoeft namelijk geen geld uit te geven aan papier, drukwerk, enveloppen en postzegels. Dat het daarnaast snel en gemakkelijk is gemaakt, bespaart natuurlijk manuren en dus geld.
5. Er is weinig afleiding
Kies je ervoor om informatie op social media te delen, dan is kunnen jouw volgers al snel afgeleid worden. Er staan allerlei concurrerende berichten omheen, reclames komen in beeld en noem maar op. Bij een online nieuwsbrief heb je dat zelf in de hand. De content rondom jouw nieuwsbrief is namelijk volledig jouw content of door jou ingesteld.
6. Je leert jouw doelgroep beter kennen
Na het versturen van een online nieuwsbrief kan je het gedrag van jouw lezers, klanten en/of bezoekers analyseren. Afhankelijk van het programma dat je gebruikt, zijn er namelijk allerlei statistieken beschikbaar. Zo kan je erachter komen hoeveel mensen de mail geopend hebben en hoeveel er doorklikten naar een van de links. Vaak kun je dit zelfs gepersonaliseerd bekijken. Door deze statistieken te analyseren, kan je erachter komen wat jouw doelgroep interessant vindt.
7. Je kunt er allerlei tests mee uitvoeren
Die statistieken maken het ook mogelijk om allerlei tests uit te voeren met jouw online nieuwsbrief. Je kunt bijvoorbeeld:
- Verschillende boodschappen testen. Je splitst jouw mailinglijst op in tweeën. De eerste groep stuur je de ene boodschap en de tweede groep de andere boodschap. Aan de hand van die statistieken analyseer je welke boodschap het beste aansluit.
- Onderzoeken op welk moment je jouw doelgroep het best kunt benaderen. Dit doe je door steeds een tijd op een bepaald tijdstip te posten. De statistieken leren je op welke momenten de nieuwsbrief het meest geopend worden.
- Het animo voor nieuwe producten of diensten testen. Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst bedacht en ben je benieuwd of jouw doelgroep hier wel op zit te wachten? Leg het vast in jouw nieuwsbrief voor. Laat jouw lezers hun mening en eventueel aanvullende tips geven.
8. Het biedt ondersteuning aan andere marketingacties
Een online nieuwsbrief kan ondersteuning bieden aan allerlei andere marketingacties. Verwijs erin naar een nieuwe blog, een nieuw artikel op jouw website, een actie op jouw Instagram, een interessant social media bericht en nog veel meer.
Hierdoor attendeer je jouw doelgroep op verschillende momenten en manieren op wat jij graag wilt overbrengen. Je versterkt zo jouw marketingacties, wat kan zorgen voor meer websitebezoekers, een verhoogde conversie en uiteindelijk meer verkopen of aanvragen.
Kortom, er zijn veel voordelen die een online nieuwsbrief jou op kunnen leveren. Deze voordelen vormen genoeg redenen om dit te doen. En dan heb ik ze nog niet eens allemaal genoemd.
Wil je graag starten met een online nieuwsbrief, maar weet je niet goed waar te beginnen? Heb je behoefte om met iemand te sparren of wil je graag het schrijven van de tekst in de nieuwsbrief uit handen geven? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag!