Heb je een knaller van een tekst geschreven? Dan moet deze net zo’n goede titel krijgen. Het is natuurlijk zonde als, door een saaie of onduidelijke titel, die fantastische inhoud niet wordt lezen. Zorg dus voor een pakkende titel, die mensen nieuwsgierig maakt en interesseert. Hoe je dat doet? Ik geef je 8 tips.
1. Houd het kort en wees concreet
Zorg ervoor dat de titel kort en concreet is. Bij een lange titel moeten lezers meer moeite doen om deze te lezen. Velen zullen afhaken of deze daardoor niet goed lezen. Is de titel niet concreet genoeg, dan blijft het vaag waar de tekst over gaat. Het gevolg: de lezer wordt niet geraakt en zal jouw goede tekst niet lezen. Een korte en concrete titel voorkomt dit.
2. Lijstjes en getallen
Titels waarin lijstjes en getallen worden genoemd, trekken de aandacht. De titel van deze blog is daar een voorbeeld van. Het wekt nieuwsgierigheid en is duidelijk. Bovendien wordt de tekst hierdoor ook overzichtelijk en makkelijk te scannen. Voor de korte tijd die we tegenwoordig nemen voor het lezen van een tekst, is dat erg handig.
Voorbeelden:
- 8 tips voor een pakkende titel
- 5 redenen om aan yoga te doen
3. Zorg voor gemak
Naast dat we tegenwoordig weinig tijd ergens voor nemen, willen we er zo weinig mogelijk moeite doen. Dit geldt voor de moeite die we doen om tot informatie te komen, maar ook voor het doen van de was of het bijhouden van onze administratie. We willen het zo makkelijk mogelijk doen. Is een lezer op zoek naar hoe het iets doet of maakt, dan is het aantrekkelijk om te lezen hoe hij of zij dat eenvoudig kan doen. Leest de lezer in jouw titel dat iets, dankzij jouw tips, gemakkelijk is, dan trekt dat de aandacht. Maak daarom gebruik van woorden als ‘simpel’, ‘eenvoudig’ of ‘gemakkelijk’.
Voorbeelden:
- Simpele tips om je kind beter te laten eten
- Zo houd je eenvoudig jouw reiskosten bij
4. De WWWWWH-vragen
Is een lezer ergens naar op zoek, dan heeft hij of zij vaak een bepaalde vraag in zijn of haar hoofd. Door de titel van jouw tekst te formuleren als een vraag, herkent de lezer zich hierin. Hij of zij weet dat het antwoord op zijn of haar vraag in jouw tekst te lezen is en wordt nieuwsgierig naar jouw antwoord. Daardoor gaat het sneller jouw tekst lezen.
Formuleer de vraag door te beginnen met ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’, ‘waarom’ of ‘hoe’. Dit maakt de vraag concreet, duidelijk en herkenbaar.
Voorbeelden:
- Wat is een sterke opbouw van een tekst?
- Hoe maak je een realistische planning?
5. Formuleer een gebrek en de oplossing
Jouw lezer heeft bepaalde kennis niet. Hij of zij zoekt dit daarom op of wordt geraakt door een titel waarin wordt verwezen naar de oplossing. Richt de titel op dat ‘gebrek’, zoals een probleem, blunder of geheim. Laat vervolgens weten dat de oplossing in jouw artikel staat.
Voorbeelden:
- ‘Zo krijg jij weer rust in je hoofd’ (onrust - zo krijg je rust)
- ‘Het geheim voor de heerlijkste smoothies’ (een geheim, je weet iets niet - je leert het geheim kennen)
6. Prikkel de lezer
‘Wow!’, ‘Kan dat echt?’ of ‘Het zal me benieuwen’ zijn enkele reacties van lezers die geprikkeld zijn door een titel. Ze zijn nieuwsgierig, sceptisch of weten niet goed of ze het moeten geloven. Dat maakt ze nieuwsgierig naar wat je te zeggen hebt. Ze gaan je tekst lezen. Je prikkelt een lezer door bijvoorbeeld te choqueren, een aantrekkelijke belofte te doen of iets stellig te beweren.
Voorbeelden:
- ‘Hiermee stijgt jouw omzet aanzienlijk’
- ‘Zo val je 5 kilo af in 2 weken’
7. Vergeet de kern niet
Zorg met alle bovenstaande tips er wel voor dat je de kern van de tekst in de titel vermeldt. Om echt geïnteresseerd te kunnen worden, moet de lezer wel weten waarover hij gaat lezen.
Kies daarom voor de tip die het beste bij de kern van jouw tekst past. Zo hoef je jouw titel niet in allerlei bochten te wringen. Bespreek je in jouw tekst niet een gemakkelijk onderwerp of geef je niet meerdere tips of redenen? Gebruik dan ook geen getallen of woorden die gemak uitstralen. Kies er in dat geval bijvoorbeeld voor om de titel vragend te formuleren of de lezer te prikkelen met een stellige bewering.
8. SEO-tekst? Zet de keywords vooraan!
Schrijf je een SEO-tekst, dan is de #1 tip: zet de keywords vooraan in de titel. Je schrijft deze tekst, omdat je beter in Google wilt scoren en hoger in de zoekresultaten wilt staan. De keywords aan het begin van de titel helpen je daarbij.
Deze 8 tips zorgen ervoor dat lezers jouw tekst willen lezen. Het maakt ze nieuwsgierig. Ik ben benieuwd welke pakkende titels jullie hebben bedacht. Kom je er toch niet uit en wil je even sparren over een titel? Neem gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee!