Informatie delen met (potentiële) klanten. Het is onwijs belangrijk en kan op verschillende manieren gedaan worden. Je hebt tegenwoordig namelijk een ruime keuze aan online en offline communicatiemiddelen. Een brochure is hier een van. Het is een uniek middel, waarmee je veel kanten op kan. Je kunt er veel, duidelijke informatie in kwijt en kan het volledig eigen maken. Wat een brochure is, waarvoor je het inzet en hoe je een goede brochure maakt, lees je in deze blog.
Wat is een brochure?
Een brochure is een boekje dat altijd bestaat uit een veelvoud van vier pagina’s. Het boekje wordt gevouwen en op de rug bijeengebonden: gebrocheerd. Daar komt de naam ‘brochure’ vandaan. Bedrijven en organisaties gebruiken een brochure voor het geven van informatie over hun bedrijf, product, dienst of project. Je kunt hem zo dun of dik kan maken als je wil. Hierdoor kan je er, in vergelijking met een folder of flyer, veel informatie in kwijt.
Waarvoor zet je een brochure in?
Een brochure wordt ingezet met het geven van uitgebreide informatie en verkopen als hoofddoelen. Bedrijven willen er bekendheid mee creëren en hun bedrijf, product of dienst mee promoten.
Zo kan je een brochure gebruiken als een catalogus, met alle specificaties en informatie over een product of dienst erin vermeldt. Als coach kan je bijvoorbeeld in een brochure vermelden hoe een traject bij jouw bedrijf precies verloopt. Andere voorbeelden van brochures zijn het clubblad van jouw sportvereniging, het productboekje van de autodealer, de Allerhande of het programmaboekje van een theater. Je hebt vaker een brochure in je hand dan je doorhebt.
Deze verschillende brochures kan je op allerlei momenten in verschillende situaties inzetten. Bijvoorbeeld:
- Bij een verkoopgesprek
- Tijdens een beurs of evenement
- Gepresenteerd bij bedrijven, organisaties of bijvoorbeeld de huisarts
- Als onderdeel van een welkomstpakket
- Door de brievenbus
De voordelen van een brochure
De inzet van een brochure brengt verschillende voordelen met zich mee:
- Het geeft een impressie
Met een brochure geef je niet alleen informatie, maar ook direct een impressie van een product, dienst of project. Je hebt namelijk veel ruimte en mogelijkheden voor het combineren van tekst, afbeeldingen, infographics, grafieken en meer. Zo kan je als coach vertellen over het verloop en de effectiviteit van een traject, maar tabellen en overzichten in een brochure verduidelijken dit nog meer.
- Het is een tastbaar product
Een brochure is een tastbaar product dat zich onderscheid van de vele online marketingmiddelen die tegenwoordig vooral worden gebruikt. Hierdoor valt het op. Bovendien kunnen lezers een online document snel wegklikken of blokkeren. Bij een brochure kan dit logischerwijs niet. Doordat het een tastbaar product is, waaraan je ziet dat er moeite in is gestoken, gooien mensen een brochure ook minder snel weg.
- Het heeft veel ruimte
In een brochure heb je veel ruimte voor informatie over jouw product, dienst of project. Bij een folder is dat anders, doordat je daarbij zo min mogelijk tekst en korte zinnen gebruikt. Je kunt daardoor meer informatie overbrengen aan jouw potentiële klanten.
- Het ondersteunt (verkoop)gesprekken
Je kunt een brochure gemakkelijk meegeven aan of doorbladeren met een potentiële klant. Een coach kan bijvoorbeeld ter afsluiting van een kennismakingsgesprek een brochure meegeven. Geef je niks mee, dan kan jouw potentiële klant jou gemakkelijk weer vergeten. Je kunt een herinneringsmail sturen, maar die is zo verwijderd of verdwijnt tussen de spam. Een brochure, die je meegeeft aan iemand bij wie je interesse hebt gewekt, wordt vaak ergens neergelegd. Komt hij of zij de brochure weer tegen, dan wordt jouw potentiële klant weer herinnerd aan jouw coachingstraject.
Hoe maak je een goede brochure?
Een brochure kan nog zo mooi zijn dat men het niet weg wil gooien. Echter, als de inhoud niet goed is, zal je jouw doel er niet mee bereiken. Daarom geef ik je enkele tips voor het maken van een goede brochure:
-
Bedenk van tevoren wie de doelgroep is en wat het doel van de brochure is
Laat de inhoud aansluiten op jouw doel en doelgroep. Spreek de taal van de doelgroep, door hun woorden te gebruik en door wel of niet te tutoyeren. Je kunt er ook voor kiezen om je doelgroep aan het woord te laten. Plaats bijvoorbeeld reviews of citaten van tevreden klanten. Dit straalt vertrouwen uit. Een naam of foto erbij maakt nog meer indruk.
-
Houdt het kort en bondig
Zorg ervoor dat de inhoud het antwoord is op de vraag: ‘Wat heb ik aan dit product/deze dienst?’ en bedenk van tevoren welke vragen je in jouw brochure nog meer wilt beantwoorden. Houd je vervolgens daaraan. Doordat je zoveel kwijt kunt in een brochure, verzand je gemakkelijk in de vele informatie die je over jouw product, dienst of project kunt vertellen. Jouw potentiële klanten gaan dat alleen niet allemaal lezen en haken mogelijk vroegtijdig af. Wees dus kort en krachtig. Draai niet ergens omheen. Lezers lezen een brochure om te weten wat ze aan jouw dienst of product hebben. Dat moet je ze dus ook krachtig vertellen.
-
Gebruik pakkende titels en tussenkoppen
De meeste lezers zullen jouw brochure niet van begin tot eind doorlezen, maar scannen hem op interessante onderdelen. Of een onderdeel interessant is, bepalen ze aan de hand van de titel of tussenkop. Zorg er daarom voor dat deze de aandacht trekken en de inhoud goed weergeven. In een brochure is het met name sterk om in deze titels en tussenkoppen oplossingen te verwerken. Dat nodigt uit om door te lezen en tot actie over te gaan.
Over het maken van pakkende titels heb ik een blog geschreven. Deze lees je hier.
-
Schrijf actief
Waar de brochure ook over gaat. Het heeft altijd een bepaalde actie als doel. Je wil dat de lezer de brochure doorleest en uiteindelijk die actie uitvoert. Schrijf daarom actief. Houd zinnen kort, gebruik beeldende werkwoorden en vermijd twijfelachtige woorden. Zet de lezer aan het einde van de brochure aan tot de gewenste actie: contact opnemen, iets bestellen of je ergens voor aanmelden. Vermeld duidelijk hoe de lezer tot die actie over kan gaan. Moet het eerst nog informatie opzoeken, dan zullen er al veel potentiële klanten afhaken.
Wil je meer weten over hoe je actief schrijft? Hierover heb ik ook een blog geschreven. Je leest hem hier.
-
Houd een goede balans tussen afbeeldingen, grafieken, infographics en tekst
Een lezer bladert de brochure niet enkel voor de tekst door. Het wil ook een beeld krijgen van het product of de dienst. Zorg daarom voor een goede balans tussen afbeeldingen, grafieken, infographics en tekst. Bovendien houdt deze afwisseling de aandacht van de lezer goed vast.
-
Val op
Zowel de binnen- als de buitenkant van een brochure moet opvallen. Het moet een zogeheten pageturner zijn. Vermeld daarom op de voorkant welke oplossing jouw product of dienst biedt. Met de inhoud van de brochure kan je aandacht trekken door te verwoorden waarin jij of jouw product of dienst zich onderscheidt. Geef dit aan en toon je successen. Let wel op dat je het niet overdrijft. Dat kan namelijk ook afschrikken of argwaan opwekken. Bovendien schep je hier een verwachting mee die je wel moet kunnen waarmaken. Ook opsommingen en dikgedrukte woorden vallen op in een tekst. Maak daar regelmatig gebruik van en vermeld hierin belangrijke punten.
Tot slot biedt het drukken van de brochure je ook allerlei mogelijkheden om op te vallen. Je kunt kiezen uit allerlei papiersoorten, afmetingen, vormen, diktes en kleuren. Maak altijd minimaal één opvallende keuze, zoals een bijzonder papiersoort of een vierkante vorm in plaats van een rechthoekige. Dit trekt de aandacht en laat zien dat er veel moeite in is gestoken. Lezers zullen daardoor meer aandacht eraan besteden en het nog minder snel weggooien.
-
Sluit aan op je huisstijl
Zorg er tot slot ook altijd voor dat de brochure past bij jouw bedrijf en huisstijl. Andere kleuren en lettertypen zorgen voor inconsistentie. De inhoud kan daardoor minder authentiek en geloofwaardig overkomen.
Tekst van de brochure laten maken
Wil je brochures gaan gebruiken? Dan kan je ervoor kiezen om deze te laten maken of dit zelf te doen. Je kunt bijvoorbeeld zelf een brochure maken in Word, Canva of InDesign, maar veel bedrijven kunnen dit op een professionele manier voor je doen.
Hetzelfde geldt voor het schrijven van de tekst. Je kunt hier zelf mee in de weer gaan, maar misschien is dat niets voor jou. Bovendien zit jij volledig in de materie en ben je er waarschijnlijk erg enthousiast over. De kans bestaat dat je er honderduit over gaat typen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik kan je daarbij helpen. Zo kan ik de tekst voor de brochure voor je schrijven. We bespreken eerst uitgebreid wat er in de brochure moet komen, waarna ik deze voor je ga schrijven. Na een correctieronde is de tekst volledig zoals jij het voor ogen had. Wil je liever zelf de tekst schrijven? Natuurlijk kan dat! Ik kan die dan voor je redigeren.
Lijkt dit jou interessant? Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken!